Työelämän digitaidot jatkuvana oppimisena -hanke vahvisti työelämässä tarvittavia digitaitoja

Ajankohta 1.1.2023 - 31.12.2024
Alue Valtakunnallinen
Kohderyhmä Työikäiset
Toteuttajat Työväen Sivistysliitto TSL
TSL:n vastuuhenkilö Pinja Kuusenaho ja Janne Laulumaa
Yhteistyökumppanit TJS Opintokeskus
Rahoittaja Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpa

 

Työelämän digitaidot jatkuvana oppimisena -hankkeen tarkoituksena oli tukea erityisesti työikäisiä jatkuvan oppimisen katveessa olevia aikuisia digitaalisen työelämälähtöisen osaamisensa kehittämisessä. Hankekumppanina toimi TJS Opintokeskus.

Kaksivuotisessa hankkeessa luotiin yhdeksän digimoduulia sisältänyt Howspace-verkko-oppimisympäristö, jossa opiskelijat saattoivat tehdä opintoja omaan tahtiin saaden tarvittaessa ohjaajien tukea. Digimoduuleista opiskelijat valitsivat opiskeltavaksi omaa tarvetta ja kiinnostusta vastaavat. Digimoduulien lisäksi kokonaisuuteen kuului kaikille yhteinen aloitusmoduuli, joka ohjasi opiskelijaa tarkastelemaan omaan oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä, sekä tekemään aikataulutetun opintosuunnitelman.  

Aloitusmoduuliin kuului myös henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnittelukeskustelu (HOKS), joka käytiin Teamsin välityksellä ohjaajan kanssa. HOKS-keskusteluissa tuettiin opiskelijoiden suunnitelmallista opiskelua, tavoitteiden asettamista sekä oman osaamisen kehittämisen suunnittelua myös kurssikokonaisuuden jälkeiselle ajalle. Henkilökohtaisia keskusteluja käytiin yhteensä 174 opiskelijan kanssa.

Digimoduulit käsittivät tämän hetken työelämässä tarvittavia perusdigitaitoja. Lisäksi opinnot kattoivat muita yleissivistäviä, muun muassa tietoturvaan, lainsäädäntöön tai kansalaisten digipalveluihin liittyviä asioita. Mukana oli myös harjoitteita kirjoittamiseen, sosiaalisen median ammatilliseen käyttöön sekä tekoälyn hyödyntämiseen työssä ja arjessa. Moduulit olivat 2,5 opintopisteen laajuisia.

Ohjaustoiminnalla varmistettiin, että opiskelijoiden opinnot etenivät ja he saivat tietoa yhteisistä tapaamisista sekä matalan kynnyksen kysyä apua. Oppimisympäristön visuaalista ilmettä suunniteltiin tarkoin ja lopputuloksena oli kiinnostava, uudenaikainen, opintoja tukeva ja mahdollisimman intuitiivinen ympäristö.
 

Työelämän tarpeisiin liitetyt digiopintomoduulit koettiin tarpeellisiksi  

Työikäisten tarpeesta kehittää omaa digiosaamistaan kertoi osaltaan kurssin valtaisa suosio. Ilmoittautuneita oli yhteensä 270, joka oli lähes kolminkertainen määrä tavoitteeseen nähden. Ilmoittautuneista oli työllisiä 219, työttömiä 36 ja työvoiman ulkopuolisia 15.

Opiskelijoiden kirjallisten palautteiden sekä ohjaajien kanssa käytyjen loppukeskustelujen perusteella opintojen myötä kasvaneiden digitaitojen koettiin antaneen runsaasti varmuutta omassa työssä toimimiseen, uusiin vastuualueisiin tarttumiseen, työnhakuun sekä jatko-opintoihin hakeutumiseen. Moni opiskelija toi palautteissaan esille olleensa erityisen tyytyväinen siihen, että opintoja saattoi tehdä oman aikataulun mukaisesti ja ilman aikapainetta.  

Koulutus oli opintopisteytetty, joten suoritetut kurssit tulivat näkyviin opiskelijan Oma Opintopolkuun. Suoritetuista opinnoista osaamispisteitä annettiin 134 henkilölle. Opintopisteiden arvoisia suorituksia oli yhteensä 730. Keskimääräinen suoritusprosentti kaikissa moduuleissa oli 75,4. Lisäksi erillistä tunnustusta digiosaamiselle sai suorittamalla Tieken Osuvat taidot -digitaitomerkkejä. Hankkeen aikana kurssilaisille myönnettiin yhteensä 240 digiosaamismerkkiä.  

Hanke rahoitettiin Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineellä (RRF). Rahoituksen myönsi Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.
 

Moduulien sisältö

Aloitusmoduuli: Oppimisen suunnittelu
Oppiminen ja osaamisen tunnistaminen, omat digiosaamistarpeet, opiskelusuunnitelman teko

1. moduuli: Perusdigitaidot työssä
Digiosaamisen tarvekartoituksen syventäminen, laitteiden perushallinta ja käyttö, yleisimmät toimisto-ohjelmat ja digitaalisen työskentelyn apuvälineet

2. moduuli: Tiedonhakutaidot ja tietoturva
Tiedonhaku, -hallinta ja -säilytys, tietoturva työelämässä, tietohallinto-ohjeistukset, sosiaalisen median tietoturvahaasteet

3. moduuli: Monilukutaito
Monilukutaitoisuus, argumentointi ja vaikuttaminen, algoritmien toiminta

4. moduuli: Yhteisöllinen toiminta verkossa
Verkkokokoustaminen ja laitteiden hallinta, yhteistyöskentely ja vuorovaikutus verkkoympäristössä

5. moduuli: Yhteisöllinen media ja ammatilliset verkostot
Pilvipalvelut ja niiden tietoturva, pilvipalveluiden hyödyntäminen työelämässä, sosiaalisen median ammatillinen hyödyntäminen (mm. LinkedIn)

6. moduuli: Kirjoittamisen taidot
Tiedon jäsentäminen ja sisällöntuotto, oikeakielisyys, asiakirja-asettelu, työpaikan sisäiset viestintäkanavat

7. moduuli: Kansalaisen digitoiminta
Yhteiskunnan digiosaamistarpeet, vaikuttaminen verkossa, yleisimpien verkkopalveluiden monipuolinen käyttö, kansalaisen tietoturvariskit

8. moduuli: Mobiilityöskentely
Mobiililaitteen käyttö yhteisöllisessä verkkotyöskentelyssä, pilvipalveluissa ja sosiaalisessa mediassa, mobiilityöskentelyn helpottajat, mobiilitoiminnan tietoturva

9. moduuli: Tekoäly ja työelämän digitaalisten osaamistarpeiden ennakointi
Tekoälyn mahdollisuudet, hyödyntäminen ja haltuunotto, tekoäly työelämän tarpeissa, tulevat työelämän digiosaamisvaateet
 

Hankkeessa tuotettu materiaali  


Itseopiskeluaineisto – moduulien sisältö tuotuna kaikkien hyödynnettäväksi

Verkko-oppimisympäristössä ollut materiaali on tuotu erillisiksi dokumenteiksi, jotka löytyvät TSL:n verkkosivujen materiaalipankista. Materiaalin tarkoitus on mahdollistaa itsenäinen opiskelu ja aineiston vapaa hyödynnettävyys.

Lisäksi aineisto löytyy aoe.fi-palvelusta.
 

Podcastit

Hankkeen aikana tuotettiin kaksi podcast-jaksoa.

Digiosaamisen merkitys työelämässä (12/2023)

Miten tekoäly muuttaa työtapojamme? Voiko mobiilityöskentely olla avain tuottavuuteen? Miksi digitaidot ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan? Jaksossa keskustellaan muun muassa hankkeen innovatiivisista moduuleista, herättäen ajatuksia siitä, miksi juuri nämä aiheet ovat elintärkeitä nykypäivän työelämässä.

Itsenäinen verkko-opiskelu tukee jatkuvaa oppimista (10/2024)

Minkälaista on opiskella työelämän digitaitoja itsenäisesti verkossa? Mikä oli hyödyllisintä? Entä mikä sai jatkamaan tiukan paikan tullen? Työelämän Digitaidot -verkko-opintoihin osallistuneet opiskelijat kertovat omista kokemuksistaan ja oivalluksistaan. Opiskelijoita jututtavat koulutuksen ohjaajat, jotka kertovat omia huomioitaan opiskelijoiden tarpeista ja koulutuksen annista.
 

Ohjaustoiminnan opas

Hanke tuotti uudenlaista osaamista ja oivalluksia opiskelijoiden ohjaamiseen verkko-oppimisympäristössä, kuten myös saavutettavan, selkeän ja helposti hallinnoitavan verkko-oppimisympäristön luomiseen. Näitä vinkkejä on luettavissa Ohjaustoiminnan oppaasta sivuilta 75-83.
 

TSL:n Aikamerkki ja Ajankohtaista -kirjoitukset  

Digitaidot ovat työelämän perustyökaluja -kirjoitus (12/2023) pohtii hankkeen ajankohtaisuutta ja tarvetta: aikamerkki.fi/digitaidot-ovat-tyoelaman-perustyokaluja.

Jokaiselle kuuluu oikeus oppia omalla tavallaan -kirjoitus (10/2023) tuo esille erilaisten oppijoiden huomioimisen tärkeyttä ja käytänteitä TSL:ssä: aikamerkki.fi/jokaiselle-kuuluu-oikeus-oppia-omalla-tavallaan

Perusdigitaidot ovat pohjana moneen osaamiseen -tiedote (05/2023): tsl.fi/ajankohtaista/perusdigitaidot-ovat-pohjana-moneen-osaamiseen
 

TJS Opintokeskuksen tiedote 01/2025

Hankekumppani TJS Opintokeskuksen tiedote vetää yhteen hanketta lukuina ja pohtii vaikuttavuutta: tjs-opintokeskus.fi/kokemuksia-ja-tuloksia-tyoelaman-digitaidot-koulutuksesta.
 

Howspace-asiakascase 12/2024

Oppimisympäristön visuaalisen ilmeen sekä rakenteen muodostamiseen saatiin apua Howspacelta. Tätä yhteistyötä ja lopputuloksen onnistuneisuutta tuodaan esille Howspacen tekemässä asiakas-case-jutussa: howspace.com/fi/asiakkaat/tsl.
 

TSL:n digikoulutustarjonta

Työväen Sivistysliiton avoimet koulutukset, joiden pohjana on käytetty hankkeen materiaaleja: tsl.fi/koulutus/avoimet-koulutukset